Tinuta business. Cum ma prezint? Cum ma promovez? „Prima impresie este si cea mai durabila impresie”

Sunt foarte putini aceia care nu cunosc expresiile verbale referitoare la prima impresie. Formulari de tipul „nu exista o a doua sansa pentru prima impresie”, „haina il face pe om” sau „prima impresie odata formata, foarte greu se schimba”, arata cat de important este primul impact.

Cercetatorii Janine Willis si Alexander Todorov, de la Princeton University, spun ca avem nevoie doar de 1 zecime de secunda pentru a ne forma o parere despre o persoana, iar in acest proces cel mai important factor este factorul vizual. Modul in care te prezinti in fata unei persoane, in mediul business si nu numai, reprezinta, de fapt, o parte semnificativa a cartii tale de vizita. Astfel, prima impresie pare sa fie formata in functie de urmatoarele componente:

  • 55%  limbajul corpului si aspect (comunicarea non-verbala);
  • 38% tonul vocii, accentul, claritatea rostirii cuvintelor, pauzele in vorbire (comunicarea para-verbala);
  • 7% continutul verbal.

Pentru prima impresie nu exista un buton de stergere, astfel ca e bine sa ne asiguram ca va fi o impresie pozitiva. Prima evaluare facuta de potentialii angajatori este facuta in functie de cum arati si cum te comporti. Deci, alege „ambalajul” care spune despre tine ceea ce ai vrea ca potentialul angajator sa gandeasca: „Acestei persoane ii pasa de modul cum arata! Aceasta persoana este serioasa si de incredere!"

Prima impresie si tinuta adoptata pot face diferenta intre a obtine sau nu jobul dorit. O tinuta corecta poate fi avantajul tau in fata competitorilor tai. 

In cazul unui interviu de angajare se pune, in primul rand, problema vestimentatiei. In plus, purtand haine ingrijite si adecvate, te vei simti si tu in voie, raspandind siguranta de sine.

Importanta tinutei „business” in promovarea imaginii personale

Intr-un interviu tinuta joaca doar un rol de sprijin, iar conduita, abilitatile interpersonale si capacitatea de a oferi raspunsuri inteligente si bine gandite sunt cele mai importante elemente. Exista insa si unele industrii unde prima impresie si imaginea prezentata clientului sunt esentiale, de aceea in astfel de industrii, tinuta va fi judecata mult mai critic.  De aceea, tinuta trebuie sa fie remarcata ca fiind adecvata, dar nu trebuie sa fie in centrul atentiei. Nu trebuie confundat un interviu sau o intalnire de afaceri cu un eveniment monden sau de divertisment.

Reguli de baza ale vestimentatiei feminine in mediul „business”

  • Cu un deux-piece decent, cu fusta sau pantaloni nu vei da niciodata gres;
  • Tot ceea ce este stramt, transparent, adanc decoltat sau taiat scurt este de preferat sa apartina categoriei „asa nu”;
  • Poarta permanent ciorapi sub fusta;
  • Poarta numai pantofi nedecupati, nu pantofi cu toc cui, tocul recomandat fiind 4-5 cm;
  • Alege numai taioare sau costume in culori decente (cafeniu, crem, bej, albastru, cenusiu, gri, negru);
  • Lungimea fustei trebuie aleasa astfel incat tivul acesteia sa ajunga in jurul genunchilor;
  • Daca ai parul lung, tine-l strans;
  • Poarta curea la pantaloni sau la fustele prevazute cu gaici;
  • Nu purta mai mult de 5 bijuterii si alege fie aurii, fie argintii, nu combinate;
  • Machiajul este obligatoriu, dar un machiaj discret, de zi (de evitat fardul de pleoape intens si ruj de culoare puternica);
  • Lacul de unghii sa fie intotdeauna impecabil, niciodata sarit de pe unghii, iar culorile sa fie naturale;
  • Parfumul sa fie discret, mirosul  sa nu-i deranjeze pe ceilalti.

Reguli de baza ale vestimentatiei masculine in mediul „business”

  • Costumul sa fie curat, inchis la culoare (negru, bleumarin, cafeniu, cenusiu) si de marime potrivita;
  • Ciorapii sa fie de aceeasi culoare cu pantalonii, model trei-sferturi astfel incat pielea sa nu fie vizibila;
  • Culoarea camasilor: alb, pastel, cu dungi discrete sau deschise la culoare;
  • Camasa sa reprezinte partea cea mai deschisa la culoare din intregul ansamblu vestimentar;
  • Capatul liber al cravatei sa se plaseze pe la jumatatea cataramei de la curea;
  • Poarta pantofii cu sireturi deoarece dau mai multa distinctie decat pantofii-papuc;
  • Culoarea pantofilor  sa fie cea a costumului sau chiar mai inchisa;
  • Cand stai in picioare, haina costumului se incheie la nasturi;
  • Poarta intotdeauna curea la pantaloni;
  • Pantalonii sa fie atat de lungi incat partea anterioara a mansetei sau a tivului sa se aseze usor pe pantof;
  • Singurele bijuterii acceptate sunt ceasul si verigheta; Atat pentru barbati cat si pentru femei este valabila regula: „Mai putin inseamna intotdeauna mai mult!” 

Recomandari generale privind igiena, vestimentatia si conduita

    • Parul sa fie intotdeauna curat si ingrijit;
    • Pantofii sa fie in permanenta curati, lustruiti, iar tocurile sa nu fie uzate;
    • Hainele sa fie curate, calcate si potrivite ca masura;
    • Mainile si unghiile sa fie curate si aranjate;
    • Parfumul e bine sa fie folosit cu moderatie, mai ales ca unele persoane pot avea anumite alergii sau sensibilitati. Nu sunt acceptate in haine alte mirosuri (ex: mancare, fum) etc;
    • Nu este permisa lipsa nasturilor si prezenta scamelor pe haine. De asemenea, nu uitati sa indepartati etichetele hainelor recent achizitionate. Pe langa tinuta, comportamentul, atitudinea si atentia la detalii pot face diferenta. De asemenea, trebuie sa mai aveti in vedere si aspectele prezentate in continuare.
    • Timpul - nu te prezenta la interviu cu mai mult de 15 minute inainte de ora programata, deoarece ai putea deranja; insa, nu te prezenta nici in ultima secunda, deoarece acest amanunt ar putea indica faptul ca nu esti bine organizat;
    • Nu uita sa adopti o atitudine politicoasa fata de portar, asistente si secretare. Este bine ca  respectul sa fie aratat nu numai celor cu putere decizionala, ci tuturor celor din jur, indiferent de pozitia sociala / locul de munca pe care il detin;
    • Salutul sa fie simplu, insotit de contact vizual si zambet, gazda fiind cea care intinde prima mana; 
    • Strangerea de mana sa fie ferma dar nu exagerata;
    • Nu te arata nemultumit in legatura cu drumul facut sau cautatul unui loc de parcare, astfel de comentarii putand fi interpretate in sens negativ; 
    • Bauturile vor fi consumate doar daca acestea iti sunt oferite;
    • Refuza orice bautura alcoolica;
    • Nu te aseza pana nu esti invitat sa faci acest lucru;
    • Tine la indemana cartile de vizita (daca este cazul);
    • Transmite optimism si atitudine pozitiva prin limbajul corpului;
    • E bine sa mentii contactul vizual permanent cu interlocutorul;
    • Mainile sa fie relaxate, tinute la vedere pe masa / birou; 
    • Postura si bratele - coloana vertebrala dreapta, dar relaxata; bratele sa nu fie incrucisate deoarece pot fi interpretate drept inchidere, reticenta;
    • Nu pune capat discutiei din proprie initiativa, ci asteapta pana cand aceasta este considerata incheiata de catre reprezentantii angajatorului;
    • Multumeste pentru discutia avuta.

Ultimul aspect, dar si cel mai important este discutia in sine. Pregateste-te temeinic, cu grija in vederea discutiilor pe care urmeaza sa le porti. In primul rand, ar fi bine sa cunosti informatii despre organizatie, cum ar fi pozitia ei pe piata, istoricul ei, produsele si serviciile oferite, cifra de afaceri etc.

In afara de aceasta, ar mai trebui sa fii in masura sa vorbesti fluent despre activitatea ta de pana atunci, punctele tari, eventualele slabiciuni si despre planurile profesionale de viitor.

Succes!

Blanka Simionescu 

Consilier orientare profesionala