E-shop- Afacerea mea online. Cele mai importante elemente ale unui magazin online

Sa intelegem retailul online din Romania!

Retail-ul online autohton era o piata de aproximativ 600 milioane euro in anul 2013, in crestere fata de anul 2012.

Cifra vehiculata face referire exclusiv la produsele comercializate online (indiferent de natura lor) si nu la servicii, plata facturilor de utilitati, bilete de avion, bilete la spectacole, vacante si calatorii etc.

Numarul utilizatorilor de internet a ajuns la 10 milioane in anul 2013 (cu 1 milion mai mult fata de anul 2012 – sursa: EuroStat). 27% din romanii conectati la internet, adica aprox. 1 din 4 internauti, cumpara online (sursa: Daedalus Millward Brown).

Varsta medie a cumparatorilor online este cuprinsa intre 25 si 35 de ani, dar anul 2013 a adus o crestere de 5 procente pe segmentul de varsta 45-55 ani, care reprezinta acum 15% din totalul utilizatorilor de comert electronic (fata de 10% in 2012).

Valoarea tranzactiilor prin card procesate in sistemul 3D Secure de catre RomCard este de aprox. 220 milioane euro in 2013 (cifra similara cu valoarea inregistrata in 2012).

Avantajele unui magazin online

  • Nu aveti problema stocurilor fizice
  • Nu platiti chirie
  • Puteti avea cateva sute de mii de clienti simultan
  • Programul de functionare este non-stop
  • Puteti conduce magazinul din canapea
  • Numarul de angajati este redus
  • Efortul deschiderii magazinului este minim

Deschiderea unui magazin online pas cu pas

1. Ideea si planul de afaceri

Magazinul online reprezinta o afacere ca oricare alta, iar o afacere fara o buna planificare in spate este sortita esecului din start. Inainte de a va apuca de realizarea magazinului online, ar fi indicat sa raspundeti la urmatoarele intrebari:

  • Ce tip de E-shop doriti sa dezvoltati? Ce produse /servicii vreti sa
    comercializati/prestati?

  • Cine va cumpara produsele? Care este publicul tinta al magazinunlui?
  • Care este unicitatea magazinului? Ce face mai bine decat concurenta?
  • Ce operatiuni trebuie sa faceti zi de zi pentru ca magazinul online sa functioneze?
  • Veti lucra cu stocuri? Veti fi intermediar?
  • Cunoasteti toate costurile necesare mentinerii si extinderii unui magazin online?
  • Cum veti expedia produsele? (plan de livare, plan de depozitare, plan de transport).

2. Analiza de piata

Inainte sa deschideti un  magazin online, este important sa realizati cercetari cat mai amanuntite.

Informatiile de analiza a pietei necesare pentru initierea unei afaceri online pot fi gasite pe internet, important este ca din multitudinea acestora, sa puteti selecta ce va este util.

Analiza de piata este astazi la indemana fiecaruia. Iata cateva modalitati prin care puteti colecta informatiile necesare despre piata si concurenta:

  • Vizitati locurile in care sunt potentialii client;
  • Notati toti competitorii pe care ii considerati o amenintare;
  • Faceti sondaje sau studii de piata;
  • Analizati informatiile din ziare, reviste, internet;
  • Consultati stirile despre industria respectiva, despre produse si tendinte;
  • Studiati rapoartele existente la Camera de Comert si Registrul Comertului;
  • Consultati informatiile Institutului National de Statistica.

3. Diferentierea

Trebuie sa stiti exact cine are nevoie de produsul dumneavoastra si, mai ales, ce face produsul sa fie mai special decat cel al concurentilor? De ce ar cumpara un client de la magazinul dumneavoastra online cand mai există alte 20 de magazine similare?

Daca produsul dumneavoastra nu este mai bun din punct de vedere calitativ decat al concurentei, identificati alte puncte forte. Cautati acel atribut de unicitate pe care clientii sa il identifice usor. Odata ce ati gasit acel atribut de diferentiere (pret, calitate, durabilitate, culoare, simplitate etc.) construiti o campanie de promovare in jurul calitatilor unice.

4. Crearea magazinului online

Cautati o agentie de web development pentru realizarea platformei magazinului online. Agentia trebuie sa fie apta sa livreze solutii unice, originale si personalizate in functie de nevoile afacerii dumneavoastra, sa fie creativa, moderna, dinamica si specializata in web design & web development.

Alegeti un domeniu scurt, memorabil, unic, pe care mai apoi sa il gazduiti pe un server. Colaborati cu agentia de web development in acest sens. Daca doriti sa porniti un magazin online performant dar vreti sa investiti ridicol de putin, este imposibil. Rezultatul lipsei de buget pentru un design bun este dezastruos. Gasiti cel mai bun raport calitate pret.

Iata cateva aspecte ce tin de dezvoltarea magazinului care fac diferenta intre un magazin online de succes si un esec:

  • Magazinul online trebuie sa fie usor de consultat;
  • Magazinul online trebuie sa ii faca pe clienti sa discute despre el in cercurile lor de cunoscuti;
  • Magazinul online trebuie sa se miste rapid, trebuie sa incarce paginile rapid;
  • Magazinul online trebuie sa arate foarte bine pe dispozitivele mobile;
  • Magazinul online trebuie sa fie diferit si memorabil.

Oferiti expertiza

Un magazin online in al carui obiect de activitate sunteti profesionist are mult mai multe sanse sa fie profitabil.

Oamenii au incredere in cei care stiu despre ce vorbesc.

5. Promovarea

Trebuie sa stiti ca un nou magazin online este doar un alt punct in mediul virtual, iar Google nu il va plasa pe prima pagina doar pentru ca exista. Asadar, faceti tot ce depinde de dumneavoastra privind promovarea (Facebook, Twitter, Comunitati Online, prieteni, e-mailuri etc.) insa nu neglijati promovarea facuta de specialisti. Cu siguranta va costa mai putin decat sa tineti o afacere fara profit si cu costuri.

SEO (optimizarea on – site și off – site) precum si campaniile de AdWords combinate cu campanii off- line, sunt actiuni elementare fara de care o afacere online pur si simplu nu mai poate exista.

Cand construiti bugetul magazinului online, includeti costurile de promovare.

Citeste si alte articole interesante pe www.reaspircrescendo.ro

Sursa imagini www.google.ro